Open banking maakt het mogelijk om je bankgegevens eenvoudig te delen met derde partijen. De technologie bestaat al een paar jaar en wordt steeds vaker ingezet door met name kredietverstrekkers, factoring- en leasemaatschappijen. Hoe zit het eigenlijk met het gebruik? Zijn mensen wel bereid om hun bankgegevens zomaar te delen? In dit artikel zoomen we in op de conversiepercentages in open banking.
Wat bedoelen we met conversiepercentage?
Daarmee bedoelen we het totale aantal klanten dat start met het proces om bankgegevens te delen, ten opzichte van het aantal klanten dat het proces ook daadwerkelijk afmaakt en succesvol gegevens deelt. Concreet: stel 100 klanten starten de aanvraag en 80 ronden deze af, is de conversie 80%.
Verschillen per toepassing
Vooropgesteld: de context waarin Open Banking wordt ingezet heeft veel invloed op het conversiepercentage. Sommige van onze klanten stellen bijvoorbeeld het delen van transactiegegevens verplicht om in aanmerking te komen voor een krediet, daar waar anderen dit optioneel aanbieden. Daarin zie je logischerwijs een verschil in conversie. Ook het type dienstverlening maakt verschil. Zo zien we doorgaans hoge conversiepercentages bij:
Conversiepercentages
Rekening houdend met de verschillende toepassingen, zien we de volgende conversiepercentages:
Conversiepercentages verhogen
We denken graag met je mee in het verhogen van de conversie. Hier zijn enkele tips om conversiepercentages te verbeteren:
De praktijk leert dat het per case verschilt en dat kleine nuances flink verschil kunnen maken. Wij hebben ons toegelegd op het maximaliseren van de conversie en denken hierin graag mee. Nieuwsgierig wat in jouw specifieke case realistisch is? Of maak je al gebruik van open banking en wil je je eigen conversie verbeteren? Dan denken we graag met je mee! Je kan hier contact met ons opnemen.
Bij EnableNow blijven we ons portfolio continu uitbreiden en verfijnen. Wij zijn gespecialiseerd in digitale on-boarding en monitoring oplossingen.
We werken hierin samen met verschillende partners zoals Documaticplus. Door een combinatie van functionaliteiten is onze dienstverlening voor elke organisatie in te zetten.
Als directeur van EnableNow kijk ik met trots terug op het afgelopen jaar en met veel enthousiasme vooruit naar wat 2025 ons gaat brengen. EnableNow staat midden in de fintech-wereld, waar de snelheid van verandering hoog is en de verwachtingen van onze klanten blijven groeien.
In deze blog deel ik de belangrijkste mijlpalen van 2024 en onze plannen voor de komende periode.
Heb je vragen over open banking, PSD2 of interesse in onze dienstverlening? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!
073 - 2340069Neem contact op